در هفتهی جاری، گوگل اقداماتی را در راستای شفافیت تبلیغات سیاسی آمریکا عملی میکند. یکی از معاونین ارشد این شرکت در یک پست در وبلاگ رسمی گوگل اعلام کرده که از این به بعد هرکسی که میخواهد در آمریکا تبلیغات سیاسی بخرد، باید هویت خود را تایید کند. این تایید هویت یعنی فرد تبلیغ دهنده باید از طریق کارت شناسایی یا موارد دیگر ثابت کند که شهروند یا ساکن ایالات متحده آمریکا است.
گوگل همچنین میگوید از این به بعد گزارشهایی را در راستای شفافیت تبلیغات سیاسی منتشر میکند. بهعنوان مثال، از بین محتوای این گزارشها میتوانیم به اعلام هویت خریداران تبلیغات سیاسی و میزان پول صرفشده برای آنها اشاره کنیم. همچنین گوگل قرار است یک کتابخانهی قابل جستجو را ارائه دهد تا کاربران بتوانند هویت خریداران تبلیغات را شناسایی کنند.
مدتی پیش هم فیسبوک قوانین مربوط به تبلیغات سیاسی خود را تغییر داد. طبق قوانین جدید فیسبوک، خریداران تبلیغات مربوط به موضوعهای سیاسی قبل از ثبت درخواست باید هویت خود را تایید کنند.