هنگامی که شبکه های کامپیوتری جای خود را میان شرکتهای بزرگ و گسترده باز نمود و از این طریق، مشکل ارتباطات اطلاعاتی میان بخشهای مختلف سازمان را مرتفع نمود، دور از انتــظار نــبود که بستــرهای ارتبــاطی مبتــنی بــر (IP(Internet Protocol، مرز شبکه های کامپیوتری را در نوردیده و به سایر ارتباطات درون سازمانی مانند ارتباطات صوتی و تصویری نیز راه یابد. دستگاههای (PBX(Private Branch eXchange در سیستمهای مخابراتی و ارتباطات تلفني درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند و در نقش یک مرکز هدایت ارتباطات، عملیات تسهیل و سرعت بخشی و سوییچینگ میان بخشهای مختلف را انجام می دهند.