به نظر میرسد تولید خودروهای داخلی نه تنها به خاطر شرایط حاکم بر بازار خودرو و افزایش قیمتهای مداوم کاهش پیدا کرده، بلکه تامین قطعات برای شرکتها مشکلات زیادی را به همراه داشته که همین امر تیراژ تولید خودرو را به حداقل رسانده است. آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد که در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش ایسنا، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی اعلام کرد: «در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانهها متوقف میشوند. متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعهسازی است.»
محمدرضا نجفیمنش در ادامهی صحبتهای خود به ورود قطعات و مواد اولیه گمرک اشاره کرد اما این سازمان برای ترخیش آنها درخواست کد ۱۴ رقمی بانک مرکزی را دارد. او در این راستا بیان کرد: « برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک مرکزی که مراجعه میکنیم میگویند کد وقتی صادر میشود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است. بنابراین صنعت خودرو و قطعهسازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علیرغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانههای قطعهسازی و خودروسازی وجود ندارد.»
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در نتیجهگیری این شرایط بیان کرد: « نتیجه این وضعیت این است که از یک سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به صورت ناقص تولید شده، در کف کارخانههای خودروسازی مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعهسازان از سوی دیگر خواهد شد.»
محمدرضا نجفیمنش در پایان صحبتهای خود گفت :« در شرایطی که آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد و اشتغال ملی، تحریم صنعت خودرو را به عنوان اولین تحریمها در نظر گرفته است، بروز چنین مشکلاتی در داخل قابل قبول و پسندیده نیست و هرچه زودتر باید حل شود وگرنه وضعیت نزولی تولید خودرو تشدید و مشکلات صنایع قطعهسازی افزایش خواهد یافت.»