به دنبال تحولات سیاسی اخیر، به نظر میرسد هیوندای هم به صف خودروسازهای رفتنی اضافه شد. با این حساب احتمالا پژو سیتروئن و هیوندای دو خودروساز مهم و شاخصی هستند که حالا محصولات این دو شرکت از فهرست خودروهای پرفروش در ایران خط میخورد.
هنوز اخبار رسمی درمورد خروج هیوندای از ایران منتشر نشده است. با این حال ایرانجیب گزارشی منتشر کرده که به نظر میرسد این خودروساز کرهای بعد از خروج آمریکا از برجام تصمیم به قطع همکاری با ایران گرفته است. این خودروساز بهخاطر ضربه نخوردن از تحریمهای آمریکا میخواهد قید فروش قابل توجه از محصولات خود را در بازار خواستنی و پرسود ایران بزند. با این حساب ممکن است محصولات وارداتی و مونتاژی هیوندای دیگر به بازار عرضه نشود.
بیشتر بخوانید: خروج پژو از ایران قابل پیشبینی بود!
احتمال میرود بعد از قطع همکاری هیوندای با ایران، محصولات این شرکت بازهم وارد کشور شوند، اما بهطور غیرمستقیم از کشورهای ثالث با قیمتهای گزافتر. سوناتا هماکنون با قیمت پایه ۳۰۰ میلیون تومان به فروش میرود و قیمت مدل هیبرید GLS پلاس به حدود ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است! حالا حسابش را کنید قیمت این خودرو پس از ورود از کشورهای همسایه به چه مبلغی خواهد رسید؟
پارسال شرکت کرمانخودرو پیشفروش هیوندای الانترا را در برنامهی خود قرار داد. حالا تحویل این خودرو در هالهای از ابهام قرار گرفته و به نظر میرسد این شرکت از مشتریان خود خواسته تا جهت تعیین تکلیف خودروی ثبت نامی به نمایندگیهای مربوطه مراجعه کنند. احتمال دارد این شرکت محصول جایگزینی را بهجای الانترا برای مشتریان خود درنظر بگیرد. با غیبت محصولات کرهای و فرانسوی، به نظر شما چه خودروهایی به انتخاب خانوادههای ایرانی تبدیل میشوند؟ آیا شاهد جولان دادن ماشینّهای چینی خواهیم بود که بازار را یک تنه قبضه میکنند؟ تکلیف مشتریان ایرانی برای گرفتن خدمات پس از فروش بعد از خروج این شرکتها در ایران چه میشود؟