از تولد فولکسواگن گلف بیش از ۴۰ سال میگذرد؛ هاچبک اسپرتی که توانست با بدو ورود به بازار نظر نسل جوان را به سوی خود جلب کند. فولکس تا امروز ۷ نسل مختلف از این آلمانی هیجانانگیز را معرفی کرده است. چند وقتی میشود که زمزمه ورود نسل جدید فولکسواگن گلف GTI به بازار ایران شنیده میشود. با این حال ورود این ماشین و قیمتگذاری آن هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. به بهانه ورود احتمالی این خودرو به کشور، فرصت را مناسب دیدیم تا در یک ویدیوی کوتاه نگاهی به تحول طراحی فولکس گلف GTI داشته باشیم.
سال ۱۹۷۴ میلادی یعنی چیزی حدود ۴۴ سال پیش بود که فولکس اولین نسل گلف را با کد MK1 معرفی کرد. این خودرو هاچبک سهدر زبان طراحی ساده و جعبهای داشت و از چهرهی ساده ولی شیطنتآمیز بهرهمند بود. معرفی گلف، سنگ بنایی شد تا فولکس برای پیشرفت این محصول جدید و اسپرت خود نهایت تلاش را به کار بگیرد. یک سال پس از معرفی نسل اول گلف، فولکس نسخه قدرتمند GTI را عرضه کرد تا عاشقان قدرت و سرعت را به وجد آورد. در ادامهی تلاش برای به دست آوردن بازار خودروهای اسپرت هاچبک، نسل دوم گلف با کد MK2 متولد شد؛ خودرویی با سبک طراح مشابه نسل قبل اما بهروزشده. گلف MK2 بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ میلادی روی خط تولید قرار گرفت. از میان نسلهای مختلف فولکس گلف، نسل MK1 و MK2 شانس ورود به بازار ایران را پیدا کردند.
آخرین نسل فولکسواگن گلف MK7 است که سال ۲۰۱۲ برای اولین بار رسما در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد. این ماشین از همان سال روی خط تولید شرکت فولکس قرار گرفته و تولید آن تا امروز ادامه دارد. در حالی که خبرهای ناامیدکنندهای مبنی بر ترک شرکتهای خودروسازی از ایران شنیده میشود، احتمال دارد شرکت ماموت خودرو جدیدترین نسل گلف GTI را به بازار ایران عرضه کند. جای خالی حضور محصولات فولکس علیالخصوص گلف به خوبی در مارکت ایران احساس میشود. درصورتی که ماموتخودرو از پس مشکلات ورود گلف به بازار بربیاید، احتمال دارد شاهد استقبال نسل جوان و صدالبته ثروتمند از این محصول جدید باشیم. شنیدن خبر ورود گلف به ایران ما را به یاد هاچبکهای مینی، بامو سری ۲، آلفارومئو جولیتا، فیات ۵۰۰ و اپل آسترا مدل بالا میاندازد که با قیمتهای بالا به فروش گذاشته شدند.
از بین نسلهای مختلف فولکس گلف در ویدیو شما طرفدار کدامیک هستید؟ آیا میتوان امید داشت که نسل آخر فولکس گلف GTI شانس ورود به ایران را داشته باشد؟