جدیدترین گزارشهای شرکتهای تحلیلگر بازار موبایل، نشان از کاهش شدید سهم اپل در بازار موبایل چین دارد. این در حالی است که اپل در سال ۲۰۱۵، موفق شده بود تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد از سهم بازار موبایل مناطق شهری چین را از آن خود کند. بر اساس تحلیلهای شرکتهای مختلف، سهم اپل از بازار موبایل چین در حدود ۱۸ درصد تخمین زده میشود. اپل همواره توجه ویژهای به ساکنان شهرهای طبقه ۱ و ۲-شهرهای بزرگ نسبتا ثروتمند-نشان داده است. بنا به نظر تحلیلگران، میتوان دو دلیل اصلی را برای کاهش شدید سهم اپل در چین عنوان کرد.
اولا، از بین جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری چین، فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر ساکن شهرهای طبقه ۱ و ۲ هستند و از بین این افراد، حدود ۱۵۰ تا ۲۲۰ میلیون نفر توانایی خرید آیفون را دارند. ثانیا، هرچند چنین بازاری بسیار بزرگ محسوب میشود، اما در طی سالهای اخیر، پرچمداران برندهای چینی بسیار موفقیتآمیز بودهاند و از لحاظ طراحی یا قابلیتها، حرفهای زیادی برای گفتن پیدا کردهاند. به همین خاطر کاربران چینی عمدتا ترجیح میدهند که به جای پرداخت پولهای هنگفت برای خرید آیفونها، پرچمداران برندهای داخلی خود را بخرند. برندهای بومیای مانند هوآوی، اوپو، ویوو و شیائومی در حال حاضر بخش زیادی از بازار موبایل چین را از آن خود کردهاند.